quinoa

Originara din tarile Americii de Sud, quinoa este o cereala ce a crescut de mii de ani in regiuni precum Peru, Bolivia sau Chile, fiind considerat pe vremea incasilor un aliment sacru, folosit de ei in diverse ritualuri specifice acelor vremuri.

Diversele soiuri de quinoa cresc la altitudini diferite, de la nivelul marii si pana la inaltimi de 2000-3000 m, de aceea avem astazi la indemana mai multe tipuri de quinoa, in functie de locul unde aceasta a crescut: quinoa rosie, neagra, gri, roz, galbena sau verde.

Quinoa rosie - este soiul care contine cea mai mare cantitate de nutrienti esentiali.

De ce este quinoa un super-aliment ?

Alaturi de semintele de in, floarea soarelui, orz verde, germeni sau alge (dintre care reamintim spirulina sau chlorela), quinoa este o cereala complexa care si-a castigat in mod justificat un loc fruntas in categoria super-alimentelor recunoscute si apreciate in zilele noastre de catre cei care au adoptat o alimentatie sanatoasa, bazata pe ingrediente bio, din culturi ecologice.

Iata care sunt principalele componente nutritive ale boabelor de quinoa care au transformat-o intr-unul dintre cele mai sanatoase alimente din lume:

  • Proteina vegetala completa - fapt care face din aceasta cereala o alegere sanatoasa pentru regimul alimentar vegetarian, dar nu numai. Proteina din quinoa este chiar o proteina mai calitativa decat cea regasita in anumite tipuri de carne sau lactate, de slaba calitate
  • Aminoacizi esentiali - quinoa este apreciata pentru faptul ca ea contine toti cei 9 aminoacizi esentiali organismului
  • Minerale multiple - fier, calciu, mangan sau potasiu. Dintre acestia, manganul este mai dificil de regasit in alimentatia noastra, insa trebuie sa cautam sa il consumam cat mai des, intrucat el actioneaza ca un antioxidant, eliminand celulele cu potential cancerigen din organism.
  • Fibre insolubile - care sustin o digestie sanatoasa, asigurand un tranzit intestinal accelerat, ceea ce poate tine la distanta afectiunile gastrice sau ale colonului.
  • Carbohidrati cu indice glicemic scazut - ce sustin eliberarea de energie necesara unui organism activ, insa fara sa aduca la pachet un aport mare de calorii.

 

quinoa

Quinoa este un aliment ideal pentru copii, inca din primele luni de diversificare!

Datorita aportului crescut de fier si calciu, quinoa este apreciata de nutritionisti ca fiind o alegere inspirata pentru perioada de diversificare a hranei la copii.

In plus, quinoa mai are un avantaj major - este lipsita de gluten!

Spre deosebire multe alte cereale, quinoa este un aliment ideal pentru cei care manifesta intoleranta la gluten sau pur si simplu au constantat in timp ca o dieta echilibrata si fara gluten ii ajuta sa fie mai energici si fara disconfortul gastric (iritatii ale mucoasei gastrice, balonari, indigestie etc) care in zilele noastre este accentuat din cauza calitatii multor alimente.

Quinoa este un aliment alcalin!

Multe dintre alimentele pe care le consumam zilnic, ne mentin o aciditate crescuta in organism, insa putini sunt cei preocupati sa echilibreze aceasta situatie.

Condimentele, grasimile, prajelile sau dulciurile in exces sunt doar cateva dintre categoriile care dezechilibreaza aceasta balanta acid-alcalin, de aceea este indicat sa cautam si sa introducem in alimentatie cat mai multe alimente alcaline, asa cum este quinoa.

Quinoa este un aliment ideal in alimentatia mamicilor!

Datorita aportului semnificativ de calciu si fier, quinoa nu trebuie sa lipseasca din alimentatia proaspetelor mamici ce alapteaza, intrucat datorita aportului sau de nutrienti de cea mai buna calitate, aceasta cereala imbunatateste calitatea laptelui matern.

Quinoa este o sursa excelenta de magneziu!

Magneziul este o substanta la care apelam frecvent atunci cand alegem un complex de vitamine si minerale, in perioadele in care organismul nostru are nevoie de sustinere exterioara.

Magneziul ne ajuta sa inlaturam starile de stres si oboseala accentuate si sustine energetic organismul sa faca fata unor perioade mai incarcate din punct de vedere fizic si emotional.

Totodata, aportul crescut de magneziu ajuta la mentinerea unui nivel optim al zaharului in sange si sustine relaxarea vaselor de sange, scazand riscul unor posibile afectiuni cardio-vasculare si a diabetului.

Avem toate motivele sa introducem quinoa in alimentatia noastra, insa poate nu toti stim cum se prepara!

Nimic mai simplu: dupa ce o spalam bine sub jetul de apa (intrucat boabele de quinoa sunt acoperite de o substanta usor amaruie), quinoa este adaugata intr-un vas cu  apa clocotita si lasata la fiert timp de 20-30 minute.

Se scurge apoi din apa si se foloseste in salate sau mancare de legume, la fel ca si pastele sau orezul, insa la fel de bine quinoa poate deveni si o vedeta a preparatelor dulci, in lapte sau budinci.

Produse recomandate de naturopat.ro :

Quinoa alba

Quinoa rosie